God praxis

När det gäller att ge ut information så händer det att de som ska ge tjänster som bland annat kommuner, staten och offentlig tjänst inte alltid har möjlighet att uppmärksamma allas behov. Skulle du känna att du saknar information på ditt språk och märker att inte alltid det fungerar så är enda sättet att aktivera dig själv. Att påverka för att samhället kan förbättra sig och förverkliga ditt behov.

Du har möjlighet att påverka vid:

[wptabs style=”wpui-green” type=”accordion”]
[wptabtitle]Respons[/wptabtitle]

[wptabcontent]

Respons innebär att du kan kommentera eller ge önskemål till tjänst, en direktlänk på webbsida finns oftast eller så kan det vara en helsida där du kan lämna förslag på förbättring.

Vissa tjänsteställen har också responsblanketter på papper där du kan fylla i om det var bra eller mindre bra, också förslag på förbättring.

[/wptabcontent]
[wptabtitle]Förslag/Önskemål[/wptabtitle]
[wptabcontent]

Förslag eller önskemål som du kan skicka till tjänsteman som har ansvar för det ärende som du vill påverka. Finns inte möjlighet att lämna respons så kan du söka upp kontakt till tjänsteman, där du sedan kan lämna önskemål eller förslag. De flesta har också allmän e-post adress där det är möjligt att skicka in och få kontakt.

[/wptabcontent]
[wptabtitle]Informations- eller påverkanstillfälle[/wptabtitle]
[wptabcontent]

Kommuner ordnar ibland informationstillfälle eller påverkanstillfälle där invånarna får information och möjlighet att ställa frågor om kommunens verksamhet, t.ex. strategi för framtiden.  Information om informations- eller påverkanstillfälle hittas vanligen i kommunens webbplats och ibland i tidningen. Här kan ni vara flera som går och lämnar förslag om det berör det ämne kommunen tar upp.

Tips: www.dinasikt.fi, som gäller diskussioner i en webb om olika vägar, bland annat medborgarna, förvaltningen och beslutsfattarna, när du kan delta i att diskutera och påverka där.

 

 

[/wptabcontent]
[wptabtitle]En träff[/wptabtitle]
[wptabcontent]

Möjligt kan du ordna en träff med en tjänsteman. En rekommendation är att du först skall kolla upp kontaktlista till vem som är ansvarig för ärende, så du kan direkt kontakta personen. Vid personlig träff är bra att vara förberedd med förslag och att få diskutera med tjänsteman om denne har tid.

[/wptabcontent]
[wptabtitle]Invånarinitiativ[/wptabtitle]
[wptabcontent]

Genom invånarinitiativ lämnar du förslag direkt till beslutsfattning, ifall du har ett förslag färdigt med syfte. Då lönar det sig att du kan lämna ditt ärende till beslutsfattning i din hemkommun så du ska göra detta genom invånarinitiativ, som gäller kommunal verksamhet. Det kan vara förslag på förbättringar på olika service i din hemkommun.

Tips: invanarinitiativ.fi, Invånarinitiativ är till för de boende i sin hemkommun där de kan lämna förslag direkt till beslutsfattning gällande olika ärenden.

[/wptabcontent]
[wptabtitle]Medborgarinitiativ[/wptabtitle]
[wptabcontent]

Tips: medborgarinitiativ.fi, Medborgarinitiativ innebär att en medborgare har rätt att anhålla om sitt ärende till finska staten, när medborgare får minst 50 000 röstberättigade finska medborgare som stöder detta initiativ.

[/wptabcontent][/wptabs]

Du borde veta själv om innan du ska skriva i responsen/förslaget eller åka till ett tillfälle eller en träff:

Vad är syftet med ditt önskemål?

 Hur kan ditt önskemål lyckas att göra, när du ska tipsa om detta?

Bra om du är förberedd innan med förslag som du kan lämna direkt, hur de kan förbättra tjänsten m.m. så det är lättare att kunna genomföra för dem om det är nytt ärende eller situation.